Erotu sisältömerestä tarjoamalla hyötyä

Erotu sisältömerestä tarjoamalla hyötyä

Sisältömarkkinointi on vakiinnuttanut asemansa keskeisenä osana suomalaisten organisaatioiden markkinointiviestintää. Peräti 84 prosenttia* suomalaisista yrityksistä kertoo tekevänsä sisältömarkkinointia, eli julkaisevansa erilaisia ilmaisia sisältöjä verkkosivuilleen ja muihin kanaviin, joissa tavoiteltu yleisö liikkuu.

Sisältöjen valtavasta määrästä kertoo jotain se, että verkkoon julkaistaan joka päivä noin neljä miljoonaa blogikirjoitusta* ja 500 miljoonaa twiittiä*. Internetin myötä tavallisista kansalaisista on tullut tiedonjakajia suurten toimijoiden rinnalle, ja moni yritys saattaakin tietämättään kilpailla sisällöillään yksityishenkilön kanssa. 

0
blogikirjoitusta päivässä

Erotu sisällöillä tarjoamalla konkreettista hyötyä

Miten tästä valtavasta sisältömerestä sitten pystyisi parhaiten erottumaan?
Hakukoneoptimointi on elintärkeää, mutta yksinään se ei riitä. Ennen kuin syydät eurosi Googlelle, keskity hetkeksi pohtimaan sisältöjesi hyötyjä. Tuotatko sisältöjä vain sivujen täytteeksi vai tarjoatko niiden kautta asiakkaallesi apua tämän ongelmaan? 

Yksinkertainen ratkaisu sisällöillä erottumiseen on siis tarjota yleisölle kättä pidempää, eli hyötyä sisältöjen kautta. Sisältömarkkinoinnissaan onnistuvat yritykset ovat nimittäin jo aikaa sitten oivaltaneet, että tiedon pimittäminen on mennyttä aikaa ja ”sharing is caring”.  

Jokaisella yrityksellä on jonkinlaista erityisosaamista, josta myös muut aiheesta kiinnostuneet voivat hyötyä. Pelko siitä, että yritys myisi palvelujaan ilmaiseksi jakamalla sisältöjä on turha. Vaikutus on usein päinvastainen, sillä sisältöjen kautta yrityksellä on mahdollisuus kasvattaa muun muassa luotettavuuttaan ja brändiarvoaan. 

Kouluta, viihdytä, inspiroi

Sisältöjen avulla välittyvät hyödyt liittyvät usein jonkin asian opettamiseen. Kun näytät tutorial -videolla miten myymääsi tuotetta käytetään, parannat samalla asiakkaasi käyttökokemusta. 

Myös viihdyttävät sisällöt ovat hyödyllisiä, sillä osuessaan maaliin ne aiheuttavat positiivisen tunnereaktion. Onko työporukallasi jokin huvittava tapa, joka ilmentää rentoa työilmapiiriänne? Miksi et tekisi siitä vaikka meemiä, jota voit hyödyntää rekrymarkkinoinnissasi.

Kun mietit erilaisia tapoja ratkoa asiakkaasi ongelmia sisältöjen kautta, muista kuitenkin olla aito. Lähde liikkeelle siitä mitä yrityksesi todella osaa poikkeuksellisin hyvin ja millaisia henkilöitä teillä oikeasti on töissä. Jotta sisältösi pysyvät yrityksesi aitoina ilmentyminä, muista myös pohjata sisältösuunnittelu omaan brändi-identiteettiisi. Siitä lisää ensi kerralla.  

Teksti: Juulia Vesterinen

Lähteet: 
https://spoonagency.com/academy/content-marketing-nordics/
https://hostingfacts.com/internet-facts-stats/

Close Menu