Värikynä

Erotu sisältömerestä tarjoamalla hyötyä

Sisältömarkkinointi on vakiinnuttanut asemansa keskeisenä osana suomalaisten organisaatioiden markkinointiviestintää. Peräti 84 prosenttia* suomalaisista yrityksistä kertoo tekevänsä sisältömarkkinointia, eli julkaisevansa erilaisia ilmaisia sisältöjä verkkosivuilleen ja muihin kanaviin, joissa tavoiteltu yleisö liikkuu.

Sisältöjen valtavasta määrästä kertoo jotain se, että verkkoon julkaistaan joka päivä noin neljä miljoonaa blogikirjoitusta* ja 500 miljoonaa twiittiä*. Internetin myötä tavallisista kansalaisista on tullut tiedonjakajia suurten toimijoiden rinnalle, ja moni yritys saattaakin tietämättään kilpailla sisällöillään yksityishenkilön kanssa. 

0
blogikirjoitusta päivässä

Erotu sisällöillä tarjoamalla konkreettista hyötyä

Miten tästä valtavasta sisältömerestä sitten pystyisi parhaiten erottumaan?
Hakukoneoptimointi on toki tärkeää, mutta yksinään se ei riitä. Ennen kuin syydät eurosi Googlelle, keskity hetkeksi pohtimaan sisältöjesi hyötyjä. Tuotatko sisältöjä vain sivujen täytteeksi vai tarjoatko niiden kautta asiakkaallesi apua tämän ongelmaan? 

Yksinkertainen ratkaisu sisällöillä erottumiseen on siis tarjota yleisölle konkreettista ja asiakkaan tarpeista johdettua hyötyä. Sisältömarkkinoinnissaan onnistuvat yritykset ovat nimittäin jo vuosia sitten oivaltaneet, että tiedon pimittäminen on mennyttä aikaa ja ”sharing is caring”.  

Jokaisella yrityksellä on jonkinlaista erityisosaamista, josta myös muut aiheesta kiinnostuneet voivat hyötyä. Pelko siitä, että yritys myisi palvelujaan ilmaiseksi jakamalla sisältöjä on turha. Vaikutus on usein päinvastainen, sillä sisältöjen kautta yrityksellä on mahdollisuus kasvattaa muun muassa luotettavuuttaan, asemaansa oman alansa eksperttinä ja yleisesti brändinsä tunnettuutta. 

Kouluta, viihdytä, inspiroi

Sisältöjen avulla välittyvät hyödyt liittyvät usein jonkin asian opettamiseen. Kun näytät tutorial -videolla miten myymääsi tuotetta käytetään, parannat samalla asiakkaasi käyttökokemusta.

Myös viihdyttävät sisällöt ovat hyödyllisiä, sillä osuessaan maaliin ne aiheuttavat positiivisen tunnereaktion. Onko työporukallasi jokin huvittava tapa, joka ilmentää rentoa työilmapiiriänne? Miksi et tekisi siitä vaikka meemiä, jota voit hyödyntää rekrymarkkinoinnissasi.

Kun mietit erilaisia tapoja ratkoa asiakkaasi ongelmia sisältöjen kautta, muista kuitenkin olla aito. Lähde liikkeelle siitä mitä yrityksesi todella osaa poikkeuksellisin hyvin ja millaisia henkilöitä teillä oikeasti on töissä. Jotta sisältösi pysyvät yrityksesi aitoina ilmentyminä, muista pohjata sisältösuunnittelu omaan brändi-identiteettiisi

Sisältömarkkinointi vaatii asennemuutoksen

Jos olet aloittamassa sisältömarkkinoinnin asiakaslähtöistä tekemistä, tarkista ensin asenteesi. Oletko aidosti valmis tekemään markkinointia, joka keskittyy tuotteidesi promoamisen sijaan nykyisten ja potentiaalisten asiakkaidesi palvelemiseen? Kuulit oikein, sisältömarkkinointi on itseasiassa asiakkaidesi palvelemista. Hyödyllinen sisältö on itsessään palvelu, jonka tarjoat ilmaiseksi kohderyhmäsi tarpeeseen. 

Kun sisältösi ovat asiakkaidesi todellisia tarpeita palvelevia ja riittävän kattavia, tulet huomaamaan, että sisällöntuotantoon laittamasi aika maksaa itsensä takaisin. Jokainen laadukas ja asiakkaan ongelmia ratkaiseva sisältö on palapelin pala, joka osaltaan rakentaa brändiäsi ja jolla samalla kasvatat asemaasi alasi asiantuntijana. 

Miten päästä alkuun sisällöntuotannossa?

Värikynän sisältöstrategiatyö lähtee aina liikkeelle omien viestinnällisten tavoitteiden selkeyttämisestä. Varsinkin aloittavilla yrityksillä päätavoittena on usein brändin tunnettuuden kasvattaminen. Tällöin sisältöstrategian laatiminen kannattaa aloittaa brändi-identiteetin kartoittamisesta. 

Brändi-identiteetti kertoo miksi yrityksesi on olemassa. Se kuvaa eri näkökulmista tarkasteltuna ne ominaisuudet, joiden toivot tulevan kohderyhmäsi mieleen, kun he kuulevat yrityksesi nimen. Vasta ymmärrettyäsi kunnolla yrityksesi identiteetin, on aika lähteä tutkimaan asiakkaidesi tarpeita, ja sitä kautta muodostamaan sisältöjä. Voit lukea lisää brändi-identiteetin ja sisältöjen suhteesta täältä

Lähteet: 
https://spoonagency.com/academy/content-marketing-nordics/
https://hostingfacts.com/internet-facts-stats/

Close Menu